
Hvorfor
Udskibningsbro
Stege er et udsøgt udflugts mål for PSK medlemmer, og mange har sikker undret sig over den lange bro/udskibnings sted mellem Stege og Nyord som er afmærket i søkort med bemærkning “bro rester”.
Det ligger ikke rigtigt i vejen men alligevel: Hvorfor?
Svaret er Hegnengen teglværk.
I området lå på Hegnede Bakke tidligere et teglværk med udskibningshavn på den sydvestvendte kyst. Teglværket blev oprindelig kaldt Minesminde, og blev bygget i 1856 på foranledning af købmand Nicholai Bülow. I 1879 blev teglværket solgt til civilingeniør Frits Casse fra København for 6.000 rigsdaler. Senere kaldtes stedet Hegnede Teglværk, der under Casse gik konkurs. Kjøbenhavns Handelsbank overtog ved en tvangsauktion i 1897 teglværket som ufyldestgjort panthaver. Møns Tømmerhandel overtog værket fra Handelsbanken, og ejede det indtil 1910; men driften var indstillet i 1908.
1 km bane
Fra teglværket gik en bane på ca. 1 km til enden af udskibnings bro.
Vognene blev læsset med tegl og kunne så selv “rulle” ned til udskibnings stedet for enden af broen.
De tomme vogne blev så hentet tilbage med heste.
Foto: Dæmning / bane til Hegnede udskibningsbro.